Featured Snippets: Wat je voor SEO van kinderen kunt leren!

Door

De ontwikkelingen in SEO gaan snel. Waar je eerst nog gemakkelijk op positie 1 kon komen met SEO is dat nu niet meer vanzelfsprekend. Om te scoren met SEO is het belangrijker dan ooit relevante vragen van bezoekers te beantwoorden. Volgens Google wordt je dan eerder opgenomen in de ‘featured snippets’. Weet jij wat je hiervoor van kinderen kunt leren?

Wat zijn featured snippets?

Kijk om featured snippets te begrijpen naar kleine kinderen. Willen ze muziek horen? Dan vragen ze aan Google Home: “Hé Google, speel de Snollebollekes via Spotify!” Zijn ze op zoek naar filmpjes op YouTube? Via gesproken zoekopdrachten vinden ze zeker de “De Zoete Zusjes” of “Dylan Haegens”. Deze veelal simpele vragen worden beantwoord in featured snippets. Als je in Google zoekt krijg je zo een kort antwoord op jouw vraag. Deze antwoorden worden onder de betaalde advertenties getoond. Nog boven de eerste organische zoekresultaten.

Featured Snippets
Featured Snippets

Waarom is het belangrijk hiermee rekening te houden?

Om hoger op de eerste pagina terecht te komen is het dus belangrijk hiermee rekening te houden. Wij geven je 3 redenen om rekening te houden met featured snippets.:
1. Je blijft organisch zichtbaarder. Hierdoor maak je meer kans dat bezoekers op jouw site terecht komen.
2. Je maakt meer kans voorgelezen te worden bij spraak gestuurde zoekopdrachten.
3. Je geeft bezoekers het gevoel dat je de expert bent. Wist je dat video etc. hier ook in meegenomen wordt?
4. Als je organisch hoog scoort hoef je minder geld in te zetten voor SEA.
Maar toch is er ook een nadeel. Als je opgenomen bent in featured snippets is de kans dat er door geklikt wordt kleiner. Dus je CTR zal niet hoger worden. Het blijft dus nog steeds belangrijk organisch hoog te ranken.

Wat is er veranderd voor jouw SEO teksten?

Waar je eerst je tekst probeerde vol te stoppen met SEO zoekwoorden. Aparte pagina’s voor ieder zoekwoord maakte. Is dat nu uit den boze. Sinds de uitrol van eind augustus kijkt Google meer naar kwaliteit. Beantwoord je relevante vragen van potentiële bezoekers? Gelukkig heeft deze update er niet voor gezorgd dat sites direct hun posities kwijt raakten. Maar het is zeker een aandachtspunt om nog betere SEO content te schrijven.


Hoe word ik opgenomen in de featured snippets?

Helaas hebben we hier geen invloed op. Maar je kunt wel veel doen om, de kans te vergroten, opgenomen te worden in features snippets. Belangrijk is je website in te laten inrichten voor ‘structured data’. Zo weet Google namelijk waar je pagina over gaat. Je moet ‘relevant’ zijn en je expertise laten zien. Maak teksten waarin je kort en bondig antwoord geeft op vragen. Verwerk samenvattingen met bullits, tabellen of zelfs video’s. Zorg dus voor pagina’s met een hoge kwaliteit!

Hulp nodig met featured snippets en SEO?

Wist je dat je al snel stappen kunt maken om je technische SEO te verbeteren? Inova kan een SEO analyse maken met quick wins om je site SEO technisch te verbeteren. Wij maken een scan van je website en geven je tips en tricks om je online zichtbaarheid te vergroten. Plan direct een afspraak in voor kennismaking. De koffie staat klaar!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.