Hoe wordt mijn website beter gevonden in Google?

Door

Je hebt een mooie website met als doel om zoveel mogelijk leads te verzamelen of om zoveel mogelijk conversies te genereren. Voordat je een leads of conversies kunt binnenhalen, moeten er eerst websitebezoekers op je website komen. Want als je online niet vindbaar bent, dan kun je wachten tot je een ons weegt. 

Hoe meer mensen jou eenvoudig kunnen vinden via een zoekmachine, hoe groter de kans dat ze op jouw website terechtkomen. Wat leidt tot meer leads en uiteindelijk meer conversies. Hoe zorg je nu voor meer organische websitebezoekers? In het ideale geval staat jouw website met veel verschillende zoektermen hoog in Google. Wat niet in jouw voordeel werkt, is dat het internet een doolhof van verschillende websites is en dat de concurrentie moordend is. 

Om de organische vindbaarheid te vergroten, moet je aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO is geen trucje waarbij je aan een paar website knoppen draait en je meteen resultaat ziet. Het is gericht op de lange termijn en het draagt bij aan het succes van je online vindbaarheid. Het is een continu proces waarbij je voortdurend moet meten, monitoren en optimaliseren.

Wil je een aanpak om jouw online vindbaarheid te vergroten? In deze blog deel ik enkele belangrijke tips.

Wat is SEO precies?

Voordat ik verder ga, leg ik eerst in het kort uit wat SEO eigenlijk is. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit wordt in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO is het optimaliseren van de organische vindbaarheid van websites in zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. Het is erop gericht om het verkeer vanuit zoekmachines te vergroten door hoge posities op cruciale zoektermen te verkrijgen. Om dit te bereiken, ga je dus aan de slag met het optimaliseren van je website. Op deze manier zorg je voor een relevante zoekervaring van mensen die op zoek zijn naar een specifiek onderwerp.

Belangrijk om te beseffen is dat SEO niet alleen draait om het optimaliseren voor zoekmachines. Het gaat ook om het verbeteren van de website ervaring voor mensen. Als je SEO goed aanpakt, komen websitebezoekers vanuit een zoekmachine direct op de juiste pagina terecht.

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je wilt dat jouw website door jouw doelgroep gevonden wordt, is het belangrijk om te weten waar zij naar zoeken. Hiervoor doen wij een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. We kijken o.a. welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Voor een traprenovatie bedrijf kijken we bijvoorbeeld of de doelgroep vaker het woord  “traprenovatie” of "trap vernieuwen" gebruikt.

Ook kijken we op welke zoektermen jouw concurrentie hoog scoort in de Google zoekresultaten. Vervolgens maken wij kansen inzichtelijk: op welke zoekwoorden wordt er veel gezocht en waarop is de concurrentie laag? Voor ons zoekwoordenonderzoek gebruiken wij het programma Semrush. Dit is een zeer uitgebreide online marketing tool om o.a. de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

Een belangrijke statistiek voor ons zoekwoordenonderzoek is het maandelijks zoekvolume en de Keyword Difficulty. De Keyword Difficulty geeft aan hoe moeilijk het is om jouw concurrenten te overtreffen in de top 20 van de organische resultaten van een zoekwoord. Deze moeilijkheidsgraad wordt aangegeven op een index van 1 tot 100 procent. Hoe hoger dit percentage, hoe moeilijker het is om een hoge ranking te verkrijgen voor dat zoekwoord. Zoekwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume en een lage Keyword Difficulty score zijn het meest ideaal. 


2. On-Page SEO 

Tot On-Page SEO behoren alle factoren op de website zelf. Hieronder valt o.a. de content, metagegevens, afbeeldingen en interne links. Je gaat deze factoren op de website zelf optimaliseren met als doel om de online vindbaarheid te vergroten. Dit ga je aanpassen op basis van het zoekwoordenonderzoek en de strategie die is opgesteld.

Het aanpassen en schrijven van content is een belangrijk onderdeel van On-Page SEO. De bestaande content ga je optimaliseren op basis van de belangrijkste zoekwoorden. En indien nodig, ga je nieuwe content schrijven. Denk hierbij ook aan het juiste gebruik van tussenkopjes (één h1 tag per pagina en verschillende h2 tags).

Ook het optimaliseren van metagegevens is belangrijk. Tot metagegevens behoren title tags en meta descriptions. Door op een subtiele wijze belangrijke zoekwoorden (afkomstig uit het zoekwoordenonderzoek) in de title tags te verwerken, geef je aan een zoekmachine de context van een pagina. En dit beïnvloedt de organische vindbaarheid van een webpagina. Een goede metadescription beschrijft waar een webpagina overgaat en verleidt een bezoeker om door te klikken. Een metadescription is van invloed op je doorklikratio (CTR) en heeft een indirect effect op je rankings. 

Hulp nodig?

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om de online vindbaarheid van jouw website te vergroten. Heb je hulp nodig bij het doen van een zoekwoordenonderzoek of bij het optimaliseren van On-Page SEO elementen? Of heb je een ander vraagstuk? Ik sta voor jou klaar! Mail dan naar marly@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.

Psssttt… Ik heb je tips gegeven om jouw online vindbaarheid in zoekmachines te vergroten. Er zijn nog veel meer factoren die belangrijk zijn voor SEO. Daarover lees je meer in mijn andere blogs. Stay tuned!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.