Zo bouw je een sterk werkgeversmerk

Door

In een tijd waarin de arbeidsmarkt meer dan ooit onder druk staat, is het cruciaal om jezelf als werkgever op een juiste manier te presenteren. We vissen immers allemaal in dezelfde vijver naar nieuwe medewerkers. Hoe kan jij je als werkgever onderscheiden en zorgen dat je de juiste mensen aanspreekt? En misschien nog wel belangrijker: hoe kun je jouw huidige medewerkers binden en behouden? In dit blog vertel ik je meer over hoe de INOVA Roadmap kan helpen om jouw werkgeversmerk ijzersterk in de arbeidsmarkt te zetten.

Waarom employer branding?

Een doeltreffende employer branding plaatst jou als werkgever in een bevoorrechte positie bij je huidige medewerkers en potentiële nieuwkomers. Door het zorgvuldig ontwikkelen en implementeren van jouw werkgeversmerk bouw je naamsbekendheid op en trek je direct de juiste talenten aan die écht bij jouw organisatie passen. Zeker belangrijk als je op lange termijn het verschil wil maken.

Internal Branding als basis

Een werkgeversmerk bouw je niet zomaar en niet zonder input van je huidige medewerkers. Pas als je internal branding op orde is kun je deze buiten de organisatie ook goed uitdragen en vice versa. Je huidige medewerkers blijven immers het beste visitekaartje. Het is dus belangrijk dat het werkgeversmerk ook intern wordt ‘gedragen’ en ‘gevoed’ door het huidige personeel. De fundering ligt dus bij je interne organisatie. Door je organisatie, visie, mensen en positionering onder de loep te nemen vorm je de basis van jouw werkgeversverhaal. En dat is belangrijk, want een goed verhaal trekt de juiste mensen aan.


Meer over internal branding als basis voor je employer brand lees je in mijn eerder geschreven blog.

Van binnen naar buiten treden

Je hebt je eigen bedrijf nu als het ware ‘ontleed’. De visie van de organisatie heb je duidelijk in beeld en de positionering staat als een huis. Vanuit hier krijgt jouw werkgeversverhaal steeds meer vorm. De waarden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf worden nu ook intern gedragen en gevoed. Nu is het tijd om naar buiten te treden. Maar waar begin je?

Doelgroep in beeld

De kans is groot dat je een andere doelgroep aanspreekt dan je normaal gesproken doet. Je richt je namelijk niet op klanten, maar op potentiële talenten. Dat vraagt om een andere aanpak, zodat je ook herkend gaat worden als werkgever. Een nuttige stap hierbij is het creëren van een persona die de eigenschappen van jouw ideale sollicitant belicht. Vervolgens breng je aan de hand van dit persona een ‘employer journey’ in kaart. Dit is de ‘reis’ die wordt afgelegd door jouw nieuwe doelgroep: potentiële collega’s. Pas wanneer je precies weet wie je doelgroep is en waar en wanneer je hen het beste kunt bereiken, kun je succesvol werven.

De uitrol

Nu we weten wat onze onderscheidende kracht is als werkgeversmerk, wat onze medewerkers belangrijk vinden en wie we willen bereiken, maken we een visuele vertaalslag naar een concept waarin alles wordt gevat. Een creatieve invalshoek passend bij het merk en waarmee je de juiste kandidaten bindt aan jouw organisatie. Ondertussen gaan we doelmatig aan de slag met een plan van aanpak waarin we acties en budgetten voor de korte en lange termijn vastleggen. Zo werken we aan een sterk werkgeversmerk waarmee we de juiste kandidaten bereiken in een krappe arbeidsmarkt.

De INOVA roadmap biedt ook bij dit soort trajecten een waardevolle leidraad. Wij ondersteunen je graag, van Internal Branding tot de uitrol van een doelgerichte wervingscampagne. Zo kunnen we jouw organisatie ook als werkgever laten uitblinken met een krachtige merkpositionering.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.