De vraag van het moment: personeel

Door

We zien het in allerlei sectoren terugkomen; de vraag naar goed gekwalificeerd personeel, nieuwe medewerkers die passen bij de denkwijze van de organisatie. Maar hoe vind je die? Een ludieke campagne kan helpen, maar het werkt beter als de wervingscampagne ook intern wordt 'gedragen' en 'gevoed' door het huidige personeel. Ga eens aan de slag met employer branding, want iedere werkgever wil tenslotte toch dat personeel vrijwillig komt aanwandelen bij een openstaande vacature én zich vervolgens direct thuis voelt binnen de organisatie.

Employer branding en werven van personeel

Jouw organisatie trekt een bepaald type mens aan. Dat is logisch, het heeft te maken met hetgeen je als organisatie uitstraalt. Wat je extern uitstraalt zou overeen moeten komen met je interne organisatie, anders haken nieuwe medewerkers al snel weer af. Een wervingscampagne kan dan nog zo geweldig zijn, het werkt beter als de campagne wordt gevoed door het gevoel en de gedachte van de organisatie en het personeel. Dat maakt een campagne nóg krachtiger! Hoe jij je extern als bedrijf profileert en employer branding gaan dan ook hand in hand. Employer branding is dan ook niets meer dan jouw merk als interessant werkgeversmerk profileren.

Internal branding als basis voor je employer brand.
Bij internal branding gaat het erom hoe je jouw merkwaarden terugziet in de dagelijkse werkzaamheden van jouw medewerkers. Als iedereen consequent met de merkwaarden aan de slag gaat, zorgt dit voor een eenduidige merkbeleving zowel intern en extern. Het draagt bovendien bij aan de saamhorigheid en betrokkenheid onder de werknemers. Organisaties kunnen internal branding outside in benaderen (internal branding 1.0), waarbij het externe merk naar binnen toe wordt 'geladen' of inside out (internal branding 2.0), waarbij wordt gekeken hoe het merk van binnen naar buiten kan worden opgebouwd.

Waarom internal branding?

Als jouw profilering wordt gevoed door hetgeen jouw personeel voelt, gelooft en uitstraalt, kunnen nieuwe medewerkers nooit voor verrassingen komen te staan. Het doel is om een bedrijf te zijn dat extern uitstraalt wat intern geleefd wordt. Bezig zijn met internal branding (2.0) heeft dan ook een aantal duidelijke voordelen:

  • Het zorgt voor betrokkenheid bij en tussen medewerkers. Het zorgt voor trots en binding als medewerkers mogen bijdragen aan de externe profilering van het bedrijf.
  • Het versterkt de reputatie van het bedrijf. Heldere keuzes over de identiteit stralen uit naar de arbeidsmarkt. Sollicitanten laten zich bij de keuze voor een bedrijf niet alleen leiden door de inhoud van de vacatures, maar vooral door de reputatie van het bedrijf.
  • Het biedt inzicht in de richting van je organisatie. Input vanuit personeel helpt bij het maken van keuzes als het gaat om de profilering van je bedrijf op de arbeidsmarkt. Door duidelijke keuzes te maken wie je bent en waar je voor staat als organisatie, helpt klanten én potentiële werknemers bij het maken van een keuze voor een geschikte partij of werkgever.

Door aan de slag te gaan met internal branding, ontstaat draagvlak, bewustwording, waardering en vertrouwen bij medewerkers en het helpt jou bij het verbeteren en versterken van de merkpositionering richting klanten en de arbeidsmarkt.

Interne input gebruiken voor je employer branding

Door met mensen in gesprek te gaan, komt de kracht van de organisatie bovendrijven; de rode draad. Door dit uit te dragen als organisatie, geef je medewerkers de mogelijkheid om trots te zijn op hetgeen eerst impliciet was. Dit soort trajecten werken het beste als je medewerkers vanaf het begin ook echt laat meedenken en meewerken. Dat maakt het traject in het beginsel wel wat ingewikkelder, maar daar pluk je later de vruchten van. Ze voelen zich gewaardeerd, gemotiveerd en gezien. Ze hebben meegedacht en voelen zich onderdeel van de oplossing.

Stel jezelf en je medewerkers bijvoorbeeld eens de vragen:

  • Worden medewerkers adequaat geïnformeerd over relevante zaken? Op welke manier? En wie is hiervoor verantwoordelijk?
  • Voelen zij zich betrokken bij de onderneming en gemotiveerd om zich ervoor in te zetten? En hebben zij ook daadwerkelijk de capaciteiten om dat te kunnen doen?

Om antwoord te krijgen op dit soort vragen is een internal brandingprogramma nodig, waarbij de verschillende disciplines in een onderneming gaan samenwerken.

De INOVA roadmap biedt ook bij dit soort trajecten uitkomst. Ik help je graag bij het uitstippelen van deze route, zodat we antwoord krijgen op bovenstaande vragen en uiteindelijk tot een gerichte wervingscampagne kunnen komen. Een internal branding concept dat aansluit bij jouw externe merkpositionering.

Inspiratie en leestip (gebruikt bij het opstellen van dit artikel): Internal branding 2.0, Luc van Beers & Gaby Nedeski (2015)

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.