Generalist vs. specialist of een combi?

Door

Je bent op zoek naar een marketeer, maar wie zoek je nu écht? Neem je iemand in dienst of schakel je een bureau in? Kies je voor een generalist of een specialist? In mijn blog lees je meer over de ideale combinatie.

Afgelopen jaren is het vakgebied marketing in de breedte en diepte enorm veranderd. Marketing en communicatie zijn inmiddels in 1.001 deelspecialismen opgedeeld. Voor elk deelgebied ontstonden specialistische functies. Ben je nog zoekende? Start dan niet met focussen op een deelgebied of het aannemen van een specialist, maar start met het wegzetten van een bredere vraag.

Het belang van een marketing-generalist

De alleskunner binnen marketingcommunicatie bestaat simpelweg niet. Iemand die kansen signaleert, oplossingen vindt, de verschillende offline én online oplossingen van binnen en buiten kent, creativiteit én inlevingsvermogen bezit, met het liefst ook nog een bak aan ervaring. Toch komt de marketing-generalist wel in de buurt van deze kwaliteiten. De marketing-generalist is een persoon die het geheel kan overzien. Hij hoeft inhoudelijk niet alle ins en outs te kennen, maar weet wel aan welke knoppen gedraaid moet worden om resultaat te realiseren. Een goede generalist weet wat nodig is. Zonder goede generalist, blijft het tenslotte ook zoeken naar de juiste specialist(en).

De ideale combinatie

Lang leven de specialist, want als generalist kom je een heel eind, maar met een team van specialisten kom je zéker verder. Of het nu gaat om een social campagne, het optimaliseren van een website of het uitrollen van een creatief concept, je hebt die specialist nodig! Alleen dat team van specialisten heeft niet elke organisatie zomaar in dienst. Daar moet ook werk voor zijn. De kracht zit dan ook vaak in het maken van combinaties. Idealiter wissel je nog eens ‘tussendoor’ van marketeer die je op dat moment nodig hebt. Jouw organisatie en markt verandert tenslotte ook constant.

Daar zit de kracht van INOVA, wij zetten onze generalisten en specialisten flexibel in. We bekijken wat jouw organisatie nodig heeft en bewegen mee met de vraag. We vormen een team met jouw medewerkers en vullen, waar nodig, kennis en kwaliteiten aan. Benieuwd hoe wij jouw organisatie daadwerkelijk verder kunnen helpen? Neem eens geheel vrijblijvend contact met me op en ik vertel je graag meer over hoe we dit bij andere organisaties aanpakken.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.