Van uurtje-factuurtje naar andere afspraken

Door

Uurtje-factuurtje, het meest gehanteerde verdienmodel in de dienstverlening, waarbij de hoogte van de factuur wordt bepaald door het aantal bestede uren aan een project of opdracht. Zo ook in marketingcommunicatie.

Toch willen we er het liefst allemaal vanaf. De meeste opdrachtgevers hekelen een uurtje-factuurtje-cultuur en ook medewerkers voelen zich niet prettig in deze situatie. Ze ervaren een ‘verantwoordingsplicht’, waarbij ze ieder kwartiertje moeten verantwoorden. Opdrachtgevers daarentegen hebben het gevoel dat het allemaal sneller kan. Persoonlijk denk ik dat dit één van de belangrijkste redenen is voor veel mensen in de marketingcommunicatie sector om iets anders te gaan doen.


Kan het ook anders?

Dienstverlening gaat over tevreden opdrachtgevers én tevreden medewerkers. Een goed businessmodel houdt beide in balans. En dan het liefst zonder uurtje-factuurtje.
Het heeft allemaal te maken met cijfers die moeten kloppen. Daarop wordt een organisatie afgerekend. Laten we hier dus eens dieper op inzoomen. De verlies en winstbalans kent drie onderdelen: kosten, winst/verliessaldo en opbrengsten.


Kosten

Laten we beginnen bij de kostenkant. We gebruiken als voorbeeld onze eigen organisatie: loonkosten zijn met 75% de grootste kostenpost, maar ook direct één van de meest noodzakelijke kosten. Doordat arbeidsrelaties worden aangegaan voor een vast aantal uren, zijn dit ook maandelijks terugkerende kosten. Door de veranderende wetgeving (bijvoorbeeld WAB-regeling, transitievergoedingen, beperking nul-urencontracten) is het moeilijk om een andere kostenstructuur te bedenken dan loonuren.
Onze organisatie onderneemt op duurzame wijze. Dat wil zeggen dat wij proberen de juiste balans te vinden tussen people, planet en profit. Een duurzame relatie met onze opdrachtgevers én onze medewerkers. Een aanpak waarin we ruimte geven aan professionals, maar ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kansen bieden. Voor ons een juiste mix om onze opdrachtgevers maximaal resultaat te bieden. Nu én later, want bij onze ’we are you’ gedachte gaat het om een langdurig resultaat.


Winst- en verliessaldo

Ons uitgangspunt bij het winst- en verliessaldo is de kosten te dekken. Daarmee kunnen we allemaal een ’boterham (met pindakaas)’ eten en kunnen we een winstmarge à 15% van de bruto marge nastreven. Een gezonde winstmarge, waardoor we op duurzame wijze kunnen investeren, groeien en ambities waarmaken. Belangrijk voor onze mensen én onze opdrachtgevers.

Opbrengsten en verrekenmodellen

Door onze waarden, kosten en winstdoel inzichtelijk te hebben, zijn we gaan kijken naar de manier waarop we opbrengsten kunnen realiseren.

We merken dat opdrachtgevers een diversiteit in ’manieren van afrekenen’ prettig vinden. We hebben daarom gekozen voor een aantal vormen:

1. Uurtje-factuurtje (opdracht op fixed price of regiebasis)
De meest eenvoudige vorm met een duidelijke opdrachtgever/opdrachtnemer relatie. Veelal op basis van ‘fixed-price’. Waar dit onmogelijk is,bijvoorbeeld door een vraagstuk met veel onzekere factoren, wordt dit op regiebasis uitgevoerd met een duidelijk eindresultaat.


2. Partnership (samenwerking)
Op basis van een doorlopende opgave werken we als flexibel marketingcommunicatie- of developmentteam (minimaal 32 uur per maand). We vormen het verlengstuk voor jouw organisatie. Dit doen we op regiebasis binnen vooraf gemaakte afspraken. Dit doen we volgens onze unieke INOVA-roadmap: een doelgerichte marketingaanpak.

Door de flexibele inzet van de juiste professionals op het juiste moment middels de werkwijze van de INOVA-roadmap, geloven in een meer resultaat op basis van vooraf vast te leggen KPI’s, We stellen niet het proces (opdrachtverstrekking en kennis- en ideevergaring), maar het doel centraal.

3. Detachering (samenwerking)
Onze specialisten zetten zich projectmatig in voor marketing- en development uitdagingen (voor minimaal 20 uur/week). Hiervoor behaalden we de NEN 4400-1 (SNA certificering) dat financiële risico’s van onze opdrachtgevers m.b.t. detachering beperkt.


4. SAAS (samenwerking)
Voor gebruik van onze software-oplossingen bieden we de mogelijkheid om deze in maandelijkse termijnen te voldoen in combinatie met het ontvangen van gewenste doorlopende service. Ook een combinatie met een opdrachtverstrekking o.b.v. uurtje-factuurtje (optie 1) is hier mogelijk.


5. Participaties (samenwerking)
De meest innovatieve manier, die we onlangs hebben toegevoegd als verrekenmodel is door te participeren in een initiatief. In deze vorm gaan we samen ondernemen. We investeren samen, ondernemen samen en delen het resultaat. Daaraan stellen we wel een aantal voorwaarden:

We selecteren onze participaties op basis van:
A. Past het bij onze INOVA-waarden (ambitieus, energiek, innovatief en creatief, empatisch, flexibel, people -planet - profit in balans)?
B. Is de INOVA-roadmap een succesvolle werkwijze om in te zetten?
C. Past de investering bij een groeiende marktvraag en is deze betekenisvol?
D. Geloven we in de kracht van de overige participanten?
E. Kunnen we onze investering verankeren in de organisatie ?
F. Hebben we vertrouwen in een langdurige, succesvolle en plezierige samenwerking?

Door deze diverse vormen van verrekenmodellen aan te bieden stellen we ons flexibel op richting de marktvraag. Onze voorkeur gaat uit naar één van de samenwerkingsvormen (optie 2 t/m 5) en niet naar uurtje-factuurtje. We geloven simpelweg in de kracht van professionaliteit, flexibiliteit en daadkracht. Precies dat waar onze INOVA-roadmap ook richting aan geeft. Wij ervaren dat een langdurige samenwerkingsvorm voor onze opdrachtgevers meer brengt in resultaat ten opzichte van hetgeen dat wordt bespaard bij een opdrachtverstrekkende vorm. Concrete voorbeelden hiervan zijn een langdurig proces van een aanbesteding, een creatieve pitch en de discussie achteraf over een kwartiertje werk. Dat geldt ook voor ’illusie’ om met shopgedrag goedkoper uit te zijn.
Net zoals in vele andere markten, zie je ook in marketingcommunicatie dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is. Niet alleen in kwaliteit, maar ook omdat je de snelheid naar de markt niet kunt borgen. Dit tellen we vaak gemakshalve niet mee, maar op de verlies en winstrekening staat zeker een nul in de opbrengstenkolom als je in de tijd niet daadkrachtig bent geweest.

Geloof jij ook in een flexibele aanpak die volgens een duidelijke roadmap wordt ingevuld, om uiteindelijk het maximale resultaat te behalen? Ik ben benieuwd welke samenwerkingsvorm jij prefereert. Ik drink graag eens een bak koffie.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.