Development partner - Meertalige websites & webshop onder één dak

Al 10 jaar zijn wij de vaste digitale partner van Dr. Oetker Professional. Wij denken mee over online positionering, lead-generatie, conversie-optimalisatie en lead nurturing (lees meer over onze samenwerking met Dr. Oetker Professional).

Ongeveer 2,5 jaar geleden is besloten om de websites voor de foodservice te vernieuwen, voor zowel Dr. Oetker als voor Koopmans. Destijds is de visie uitgesproken om middels één systeem alle website te beheren. Vanaf het begin van de ontwikkeling is hiermee rekening gehouden en nu (2,5 jaar later) zijn we zover dat alle systemen vernieuwd zijn en de volgende onderdelen opgeleverd zijn:

  • Website Dr. Oetker Professional (Nederland en België)
  • Website Koopmans Professioneel (alleen Nederland)
  • Webshop Dr. Oetker Professional (alleen Nederland)

Websites

De websites hebben verschillende koppelingen. Allereerst worden producten geïmporteerd uit Dr. Oetkers eigen Product Informatie Systeem (kortweg PIM). Elke nacht wordt er een import gedaan waarbij 90% van de gegevens meteen ingevuld zijn. In het CMS hoeven de producten enkel verrijkt te worden met crosslinks e.d. waarna ze meteen getoond kunnen worden.

Als tweede hebben we alle formulieren op de website gekoppeld aan DatlinQ / Data Outlet. Hiermee kunnen we de bedrijven achter de bezoekers op de website identificeren en classificeren. Zodra een bezoeker een formulier met zijn/haar gegevens begint in te vullen legt de website contact met DatlinQ om te kijken of deze gegevens in hun database voorkomen. Als antwoord hierop krijgen we een ID dat het bedrijf identificeert. Aan de hand van dit ID kunnen we het formulier aanvullen door telefoonnummer, woonplaats etc. vanuit DatlinQ over te nemen. Dit verlaagt de drempel om het formulier te verzenden en verhoogt de kwaliteit van de data doordat deze gelabeld is. Tevens wordt er in het CRM bij het betreffende bedrijf genoteerd welk formulier ingevuld is, zodat deze evt. opgevolgd kunnen worden door de salesafdeling.

Als derde worden alle nieuwsbrief-inschrijvingen meteen toegevoegd aan de lijst in Mailchimp. We zitten nog middenin de overgang naar Mailcoach, waarbij we meer controle hebben over de data en het labelen ervan.

Meertaligheid

Gezien de website van Dr. Oetker Professional zich op twee landen richt, is deze in drie talen beschikbaar: nl-NL, nl-BE en fr-BE. 

Elke taal is gekoppeld aan een domeinnaam en heeft optioneel een prefix in de URL. Bijv. oetker-professional.nl voor nl-NL en oetker-professional.be/fr voor fr-BE. 

Dankzij de flexibiliteit van het Laravel framework hebben we dit op een heel robuuste en snelle manier kunnen inbouwen. Bij het definiëren van een route in de applicatie maken we gebruik van middlewares die de taal en site in de IOC Container van Laravel zetten, zodat we in de HTTP-laag betrouwbaar de huidige taal en site op kunnen halen. We hebben dit op zo'n manier geïmplementeerd zodat we dicht bij Laravel blijven, wat ten goede van de onderhoudsvriendelijkheid en de toekomstbestendigheid van de applicatie. Daarnaast kunnen alle routes gecachet worden zodat de performance ook hoog blijft.

Webshop

De webshop richt zich op de zakelijke klant en is primair gebouwd ten behoeve van het optimaliseren van de interne bedrijfsprocessen. Nieuwe relaties kunnen gebruik maken van deze webshop en

reeds bestaande relaties worden via het CMS uitgenodigd om een account aan te maken. De webshop biedt de volgende functionaliteiten.

  • Een openbaar assortiment dat voor iedereen beschikbaar is
  • Een gesloten assortiment, afgeschermd op klant-niveau
  • Klantspecifieke prijzen
  • Kortingscodes
  • Vooraf betalen middels iDEAL, betalen op factuur of in bruikleen
  • Op basis van de producten in de bestelling worden automatisch opdrachten naar de betreffende partners verzonden
  • Inzicht in welke bestellingen door wie, wanneer geplaatst werden

Bij aanvang is deze webshop enkel door Dr. Oetker Professional Nederland in gebruik genomen, maar ook hier is een basis gelegd voor het uitrollen naar meerdere landen en meerdere talen.

Toekomstbestendig

Door de intensieve samenwerking met Dr. Oetker Professional en INOVAdev blijven we continue ontwikkelen aan dit project. Veel ontwikkelingen hebben een kwaliteitsverhoging als resultaat, zowel in code doordat deze up-to-date wordt gebracht met de huidige standaarden en functionaliteiten als in User Interface. Denk dan aan updates van onder andere Laravel en PHP. Want vergeet niet, de websites én webshop wordt door één Content Management Systeem onderhouden. Om kwaliteit te waarborgen bij aanpassingen en updates, is het systeem tevens voorzien van automatische tests die de kwaliteit waarborgt doordat deze tijdig bugs aantoont. Hierbij mikken we dus echt op de lange termijn en kan dit systeem nog heel wat jaren mee en doorontwikkeld worden.