SWOT: hot or not?

Door

Tijdens mijn marketing studies (en dat is best een tijd geleden…) kwam ‘ie regelmatig terug: de SWOT-analyse. Toch gebruik ik ‘m nog vaak in de analysefase van een marketing vraagstuk. Is de SWOT niet een beetje achterhaald? Ouderwets? Ik vind van niet.

Lange termijn versus short-term

Ik gebruik het model alleen anders dan toen. Het ‘lange-termijn-marketing-model’ (> 5 jaar) past niet meer in de huidige tijdsgeest. In deze razend snelle en dynamische tijd zou je ‘m ieder half jaar wel kunnen updaten. Er gebeurt namelijk zó veel in zo’n korte tijd; van veranderingen in de online wereld tot een pandemie die (helaas) de wereld op z’n kop zet.

Inzichten, keuzes en doorpakken

Inzichten uit een SWOT-analyse zijn niet alleen voor marketing vraagstukken handig. Ze leiden óók tot belangrijke organisatorische keuzes en zelfs compleet nieuwe businessmodellen! Vaak wél in combinatie met andere modellen, dat moet ik er wel bij zeggen. Het maakt ook eigenlijk niet uit, het gaat erom wat er uit komt én wat je ermee doet. Doorpakken dus.

Aha! Och ja natuurlijk.

Als ik met ondernemers in gesprek ben over hun SWOT en bijbehorende marketing issues, komen er vaak mooie inzichten uit voort. Van ‘aha-erlebnissen’ tot ‘och ja natuurlijk momenten’. Samen zetten we de belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen op een rij en ‘confronteren’ we ze met elkaar. Om vervolgens de belangrijkste kwesties om te zetten naar een strategie. Of meerdere, dat kan ook.

Anyway, de SWOT-analyse is één van de vele modellen om zaken eens goed onder de loep te nemen. Op welk gebied dan ook. Organisatorisch, marketing gerelateerd, intern gericht, nieuw businessmodel, en… zelfs persoonlijk (vanuit carrière perspectief):

Wat vind jij?

Omdat ik nieuwsgierig ben; tot slot nog drie vragen voor mijn marketingcollega’s:

1. Is de SWOT hot or not?
2. Welke modellen gebruiken jullie zoal (al dan niet in combinatie)? 7S-model, Canvas, DESTEP, Golden Circle, Vijfkrachtenmodel, Waardestrategieën…?
3. Herken je de persoon in bovenstaande voorbeeld-SWOT? 😊

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.