Het waarom van de helikopter

“Door: Ingrid Smets”

Waarom zou je als ondernemer in een helikopter stappen? Figuurlijk dan hè. Nou, om zo, rustig vanaf een afstand naar je organisatie te kijken. En proberen te achterhalen WAAROM je het allemaal doet.

It starts with why

Ken je ‘m? Simon Sinek? Beroemd om zijn theorie over ‘het waarom’ voor organisaties. Hij heeft hierover een interessant boek geschreven, gebaseerd op de ideeën uit zijn TEDX-talk over leiderschap. Hij laat met zijn opvatting ‘It starts with why’ zien dat organisaties en leiders die zich richten op het waarom van hun bedrijf, succesvoller, invloedrijker én innovatiever zijn. Volgens mij zou iedere ondernemer zich deze vraag moeten stellen. En vervolgens blijven toetsen of alles wat je onderneemt nog past bij deze ‘why’.

Het klinkt simpel, maar dat is het niet

Het antwoord op de vraag ‘why’ is trouwens niet zo simpel te vinden. Het gaat verder dan ‘om geld te verdienen’ of ‘omdat ik het leuk vind’. Het ligt op een hoger niveau; noem het een soort geloof, een filosofie. Maar als je erachter bent wat jouw ‘why’ is en je stelt deze centraal in je organisatie, gaat dit ongetwijfeld helpen om goed leiding te geven (puur en authentiek), je product en/of dienst te verkopen én om je omgeving te inspireren. Het is je grote kapstok waar je alles aan ophangt. En van hieruit ga je trechteren naar de ‘how’ (hoe doe ik dat) en de ‘what’ (wat doe ik dan).

De kapstok

Bij INOVA werken we bij strategische marketingvraagstukken altijd vanuit de Why-How-What (Simon Sinek noemt het The Golden Circle). Het maakt het makkelijker om bepaalde keuzes te maken (of juist níet) en strategie te bepalen. Met als uitkomst dat je puur en geloofwaardig bent voor je klanten en stakeholders. Het is niet alleen je kapstok voor het bepalen van je marketingstrategie; ook voor het bepalen van je organisatiedoelen, financiële doelen, inzet van personeel en maatschappelijke issues is het een perfect hulpmiddel. Bij alles wat je onderneemt stel je de vraag: past het bij mijn ‘Why’? Zo ja: niks meer aan doen. Zo nee: andere keuzes maken.

Voorbeelden als inspiratiebron

Voor de één misschien al een herkenbaar verhaal, voor de ander een vaag onderwerp. Daarom eens wat voorbeelden bekende organisaties/merken en waar zij voor staan.
HEMA vindt dat een gemakkelijker en leuker bestaan bereikbaar moet zijn voor alle bevolkingsgroepen. Met Uber heb je altijd een privé chauffeur tot je beschikking. IKEA wil het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren. Coolblue doet ‘Alles voor een glimlach’: de overtreffende trap van service! H&M vindt dat ‘high fashion’ voor iedereen toegankelijk moet zijn. Jamie Oliver is er van overtuigd dat er in ieder mens een topkok schuilt. Nike zegt: If you have a body, you’re an athlete.

Misschien geeft het je inspiratie om na te denken over de ‘why’ van jouw organisatie. Ik weet, we leven nu in een bizarre tijd. Maar deze tijd geeft misschien ook de ruimte om van een afstandje eens te kijken naar je organisatie. Een helikopterview dus. Hulp nodig? Mail dan naar ingrid@teaminova.nl of bel naar 085 484 1200. Ik stap graag samen in jouw helikopter!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.