BrandPower: merkfans & de gun-factor

“Door: Ingrid Smets”

“Alleen de grote merken der aarde hebben power.”

MIS! Denk eens aan de kleinere, lokale ondernemer? Die vol passie en overgave zijn bedrijf runt, die iedereen kent in het dorp, die het 5e voetbalelftal sponsort, die zich inzet voor maatschappelijke issues die hij/zij belangrijk vindt? Dát is pas een sterk merk!

Gun-factor

Deze ondernemer heeft vaak ‘de gun-factor’. Dat zie je in deze tijdsgeest steeds sterker terugkomen. De lokale MKB-er bezit over een krachtig voordeel die het grootbedrijf doorgaans niet heeft: de ondernemer met zijn passie zélf! Hij of zij ís het merk. Trouwens, veel grote organisaties zijn ook ooit begonnen met de ondernemer zelf als boegbeeld (Apple, Philips).

Geloven en voelen

Hoe mensen tegen een merk aankijken en erover denken is erg veranderd. Organisaties kunnen zich niet meer verschuilen achter een merk, ze moeten hun kernwaarden laten zien, laten voelen én in de praktijk brengen; puur én eerlijk. Zo laad je je merk met positieve associaties. Een positieve houding zorgt voor loyaliteit en zelfs fans. Echter… Als je beweert ergens vierkant achter te staan met je merk en/of bedrijf, maar je handelt er niet naar, word je genadeloos afgestraft. Mensen moeten het niet alleen gelóven, ze moeten het voelen. Alleen dan bouw je aan een sterk merk.

Er was eens…

Voorbeeld: organisaties met een lange geschiedenis, authentiek, die het verleden ademen, ambacht en vakmanschap uitstralen, verkopen producten die met liefde zijn gemaakt voor de trouwe klant. Dat is toch bij uitstek een mooi verhaal dat verteld mag worden? Familiebedrijven doen het trouwens ook vaak goed. Deze organisaties hebben niet alleen een verhaal, ze doorleven het verhaal. In alles, maar dan ook alles wat ze doen. En dat mag (door)verteld worden. En zie: de storytelling is geboren.

Jouw verhaal; puur en eerlijk

Bij INOVA weten we als geen ander wat het is; het onderzoeken, ontdekken én vertalen van jouw merk, jouw verhaal. En, zoals ik al zei, dat gaat veel verder dan het product of de dienst alleen. Als we daar samen achter weten te komen (en dat komen we!), dan is de volgende stap zó gezet. Vertellen, doorleven, er naar handelen, laten voelen, laten zien… En vooral: puur en eerlijk. Het zal je in ieder geval ontzettend veel opleveren!

Nieuwsgierig? Laat het me weten. Dan gaan we in gesprek over jouw merk én strategie. Neem gerust contact met me op, dat kan via (085) 484 1200) of via mail: ingrid@teaminova.nl.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.