Wat zijn performance max campagnes?

Door

Precies wat de titel al zegt. We horen iedereen in marketing land over de Performance Max campagnes van Google. Maar wat is het nu eigenlijk? Dit leggen wij je graag uit!

Allereerst, wat is Performance Max?

Performance Max is het nieuwste campagne type van Google dat verschillende type plaatsingen combineert. Denk hierbij aan plaatsingen op Google Search, Display, Youtube, Shopping, Gmail, Discover en Maps.

Waarom heeft Google dit type campagne geïntroduceerd?

Google is steeds meer hun focus aan het verschuiven van kanaal gerichte marketing naar doelgroepgerichte marketing. De reden hiervan is dat Google gelooft dat de resultaten verbeteren wanneer de adverteerder gebruik maakt van alle soorten Google platformen in plaats van dat de adverteerder kiest voor een specifiek Google kanaal zoals bijvoorbeeld Google Search.

Het is dus eigenlijk een campagne waarbij gebruik wordt gemaakt van het ‘all in one’ principe. Dit is voor Google dan ook dé stap om; steeds meer controle te krijgen

  • te bepalen hoe de advertentie eruit ziet
  • te bepalen wanneer ze worden getoond
  • te bepalen aan wie ze worden getoond

    De voordelen voor Google zelf zijn inmiddels wel duidelijk, Maar welk voordeel geeft het ons als bedrijven en marketeers? We zijn minder tijd kwijt door het gebruik van machine learning, maar daarbij levert het ons ook meer conversies en een hogere conversiewaarde op.

Maar.. controle blijft nodig

De Performance Max campagnes geven het gevoel dat je nog weinig invloed hebt op de campagnes, mede doordat er minder controle en inzichten over de resultaten zijn.

Dit is niet volledig gegrond aangezien er nog veel andere manieren zijn, waarmee je nog steeds invloed kunt uitoefenen op de doelstellingen van jouw Google campagnes, denk aan bijvoorbeeld;

  • De verschillende campagnedoelstellingen
  • Eigen beeldmateriaal
  • Verschillende targeting mogelijkheden (demografisch, geografisch, interesses, etc.
  • Mogelijkheid voor het aanleveren van productfeeds
  • Verschillende soorten biedingen (klikken maximaliseren, conversies maximaliseren, etc.)

Kortom, start met de Performance Max campagnes

Waarom? Je ontkomt er niet aan. Google is namelijk bezig met het omzetten van de local- en smart shopping campagnes, naar de Performance Max campagnes. Aangezien het nog allemaal in de overgangsfase zit, adviseren wij om de Performance Max campagnes nog naast de reguliere campagnes te laten lopen, omdat je bij de reguliere campagnes nog meer inzichten krijgt. Maar als organisatie is het wel belangrijk dat je voorbereidingen treft voor de overgang naar Performance Max.

Een aantal klanten van ons hebben de Performance Max dan ook al succesvol ingezet binnen hun online marketing strategie.

Wil jij nu ook starten met Performance Max of wil je Google Advertising toevoegen aan je online marketing strategie?

Wij willen helpen met de volgende stap en gaan graag eens een eerste kennismakingsgesprek met jullie aan om te kijken wat jullie wensen en doelen zijn.


INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.