Gebruik UTM-tagging voor je online marketing campagnes

Door

Je leest overal ‘meten=weten’, maar hoe meet je nu de resultaten van je campagnes? In deze blog lees je hoe het gebruik van UTM-tagging voor je (online) marketing campagnes kan helpen bij het meten van resultaten.

UTM-tagging is een manier om extra informatie mee te geven aan de huidige URL. Op deze wijze kun je analyseren hoe bezoekers op je website terechtkomen. Deze informatie uit UTM-tags gebruiken online marketeers om de effectiviteit van de marketingcampagnes te meten. Denk hierbij aan informatie zoals; de bron van de bezoekers, het aantal klikken op een link en het aantal conversies dat hieruit voortkomt.

Maar hoe werkt UTM-tagging?

UTM tags zijn ook wel een reeks aan parameters die aan het einde van een URL worden toegevoegd. Aan de hand van deze parameters kan Google Analytics informatie verzamelen. Er wordt met name gebruik gemaakt van de volgende UTM parameters:

  • Campaign source: Ook wel de bron van de bezoeker genoemd. Denk hierbij aan Google, Facebook of LinkedIn
  • Campaign medium: Dit is het medium dat de bezoeker gebruikt om op de URL te klikken, zoals paid of organic
  • Campaign name: De naam van de campagne


UTM tags
UTM tags

Waarom moet je UTM-tagging gebruiken?

Het gebruiken van UTM-tagging is simpelweg een goede manier om de effectiviteit van je marketingcampagnes te meten. Met de UTM tags, kun je onder andere:

  • De bron van de bezoekers bijhouden. Hiermee kun je zien welke marketingkanalen het meest effectief zijn
  • Het aantal klikken naar je bestemmings-URL bijhouden
  • Het aantal conversies bijhouden


Hoe maak je eigen UTM-tags?

Gelukkig zijn er inmiddels verschillende manieren om UTM-tags toe te voegen aan je links. Hiervoor heb je twee manieren; je kunt dit handmatig doen door de parameters aan het einde van je URL toe te voegen (te typen) of je kunt gebruik maken van een online tool.

Een handige tool voor het toevoegen van UTM tags:


Hoe gaat een UTM tag eruitzien voor je online marketingcampagne?

Stel je voor: je hebt een arbeidsmarktcampagne lopen via de volgende drie kanalen; LinkedIn paid, LinkedIn organisch en Google Paid. Dat betekent dat bezoekers vanuit verschillende kanalen op je website terechtkomen. Voor alle kanalen kun je een UTM-tag maken. Hieronder zie je een voorbeeld hoe je de parameters kunt invullen:

LinkedIn paid:

  • Campaign source: linkedin
  • Campaign medium: paid
  • Campaign name: vacatures_online_marketing

De URL ziet er dan als volgt uit:
https://www.voorbeeldwebsite.nl?utm_source=linkedin&utm_medium=paid&utm_campaign=vacatures_online_marketing


Let op! In de UTM-parameters gebruik je geen hoofdletters of spaties. De spaties kun je vervangen door een laagstreepje.

Tips voor het maken van UTM tags

Nog een paar korte tips voor het gebruik van UTM tags:

  • Gebruik consistente benamingen.
  • Gebruik korte en beschrijvende benamingen. Een naam langer dan 40 tekens wordt niet gerapporteerd als een conversie. 
  • Gebruik benamingen voor 'medium' en 'source' die geadviseerd worden voor GA4. Zo niet, kan het zijn dat ze als 'unassigned' in GA4 terecht komen. 
  • Gebruik voor alle links die worden gedeeld een UTM om de effectiviteit van de marketingcampagnes te kunnen bepalen.
  • Tag geen interne links!
  • Interne links zijn links op je eigen website. Deze overschrijven namelijk de originele UTM tags en zorgen er juist voor dat je geen accurate acquisitiecijfers verzamelt. Wil je interne links wel tracken? Gebruik dan eigen url-parameters die je opslaat met behulp van Google tag manager.
  • UTM Link Builder Spreadsheet
    Voor een specialist én strateeg interessant om alle aangemelde UTM’s te verzamelen in een gedeeld UTM Link Builder Spreadsheet. Dan weet je zeker welke UTM’s (eerder) zijn aangemaakt en wanneer deze live zijn. Eventueel kun je de urls ook onderverdelen per kanaal in tabjes. Zo kun je metingen goed bekijken vanaf livegang van een bepaalde campagne tot het einde van deze campagne. Zie voorbeeld spreadsheet:


Hulp nodig bij het maken van succesvolle online marketingcampagnes?
Neem gerust contact met mij op via michelle@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.


INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.