Wie ben ik?

Door

Een belangrijke vraag voor de positionering van jouw organisatie. Wat is je identiteit? In de concurrerende markten van tegenwoordig bepaalt de eigenheid van je organisatie namelijk meer dan ooit het onderscheidend vermogen.

Laten we beginnen met een voorbeeld
In de schappen van de supermarkt staan verschillende merken mineraalwaters. Deze verschillen weinig van elkaar en zijn dus niet per definitie uniek. Water is water. Het grootste verschil zit in de merkidentiteit en de waarde die aan het merk hangt. Het bekendste voorbeeld is SPA. De merknaam SPA wordt zelfs regelmatig als productnaam gebruikt bij het bestellen van plat- of bruiswater op een terras. De waarden van SPA zorgen voor bepaalde associaties in het brein van de consument, wat ervoor zorgt dat de consument voor dit merk kiest.

Identiteit
De identiteit van een organisatie wordt gevormd door de persoonlijkheid van een organisatie en komt tot uiting in communicatie, gedrag en symboliek: wie ben ik? En wat straal ik uit? Centraal staan de kernwaarden van je organisatie. Deze zijn als het ware al diepgeworteld in het DNA van de organisatie en sluiten aan bij de kernactiviteiten en bij je organisatie als geheel. Wat is kenmerkend voor je organisatie? Waarin is je organisatie onderscheidend? Wat is dé stip op de horizon waar je organisatie voor wil gaan? Met een sterke en unieke identiteit onderscheid je je als organisatie, word je gemakkelijker onthouden en kunnen mensen (intern en extern) zich beter met je identificeren en verbinden.

Deze identiteit vormt de basis voor alles wat je organisatie communiceert en doet. Altijd. Als organisatie wil je namelijk dat wie je bent overeenkomt met wat je uitstraalt. Het is daarom belangrijk om in communicatie, gedrag en symboliek consistent en coherent de identiteit van je organisatie uit te dragen en trouw te blijven aan jezelf.
• Communicatie
Met communicatie wordt de identiteit van je organisatie, zowel intern als extern, uitgedragen. Hiermee creëer je het gewenste beeld van je organisatie bij de verschillende doelgroepen. Het is belangrijk om de identiteit in de communicatie duidelijk te verwoorden en te duiden, zodat deze voor iedereen te begrijpen is.
• Gedrag
Gedrag gaat over alle handelingen die je als organisatie uitvoert. Het is belangrijk dat wat je communiceert overeenkomt met wat je doet. Het zijn uiteindelijk de gedragingen die tellen. Het is kwalijk als een organisatie het ene zegt en het andere doet.
• Symboliek
Symboliek is de wijze waarop een organisatie haar persoonlijkheid visueel uit. Het is een bewust gekozen visuele presentatie van je organisatie. Met een passende huisstijl versterk je de identiteit van je organisatie.

Wie ben jij?
Heb jij de identiteit van jouw organisatie nog niet helemaal uitgewerkt? Of vind je het een uitdaging om de identiteit van je organisatie consistent en coherent uit te dragen? Met onze INOVA roadmap begeleiden we je hierin vanaf de eerste stap. Samen maken we een beargumenteerde keuze m.b.t. het benadrukken van de identiteit van je organisatie, zowel in communicatie, symboliek als gedrag. Ik denk graag met je mee. Stuur me een bericht via 'stel je vraag' bovenaan dit artikel of mail naar: loeki@teaminova.nl.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.