Hoe genereer je leads via social media?

“Door: Jarno Schijven”

Leads zijn binnen ieder bedrijf van harte welkom. Het liefst zoveel mogelijk, maar wel op een voorspelbare manier zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen. Wil jij jouw advertentiebudget nuttig besteden aan jouw doelgroep met de meeste (omzet)potentie? Die uitdaging ga ik graag met je aan.

Leadgeneratie via social media heeft het grote voordeel dat deze platformen veel informatie hebben over de gebruikers. Denk aan leeftijd, geslacht, woonplaats en interesse. Ieder platform heeft zijn kerndoelgroep en bijbehorende voor- en nadelen wat betreft advertising. Ik neem de belangrijkste punten met je door.

Instagram

Instagram heeft 4,9 miljoen gebruikers in Nederland in 2019. Met dit aantal is Instagram het grootste groeiende platform in Nederland (830.000 gebruikers meer dan in 2018). Instagram is eigendom van Mark Zuckerberg (eigenaar van Facebook). Daarmee kom ik direct bij het eerste voordeel: Instagram is onderdeel van Facebook. Dat wil zeggen dat het opzetten van een advertentie in Business Manager van Facebook gebeurt. Dit heeft als voordeel dat je heel specifiek kunt targeten op o.a. locatie en interesses. Daarnaast is het heel eenvoudig op te zetten naast je Facebookadvertentie.
De kerndoelgroep van Instagram is tussen de 15 en 19 jaar met een daarnaast nog een belangrijke groep tussen de 20 en 39 jaar. Daarnaast is Instagram niet duur (in vergelijking met LinkedIn en Snapchat), want je kunt al vanaf € 1,- per dag adverteren.

LinkedIn

LinkedIn is een uitstekend platform om leads te genereren onder de zakelijke doelgroep. Dit platform wordt puur zakelijk gebruikt en maakt het daardoor geschikt voor B2B-bedrijven om hun product of dienst aan de man te brengen. Op LinkedIn zit een brede doelgroep van 20 jaar tot 64 jaar.
Je beschikt over compleet andere targeting opties dan op Facebook en Instagram. Je kunt namelijk targeten op o.a. bedrijfsnaam, branche, functies, senioriteit, ervaring en educatie. Hiermee kun je je specifiek richten op beslissingsmakers in bedrijven of op bepaalde functies waar jij je vacature voor open hebt staan.
LinkedIn heeft een divers aanbod aan advertentieformaten met als voordeel dat er voor ieder doel wel een geschikte contentvorm is. Denk hierbij aan een e-mail, advertentie in LinkedIn Berichten, afbeelding, video, carrousel, display.
Het nadeel van adverteren op LinkedIn is dat het relatief duur is vergeleken met andere social media. Je moet namelijk minimaal € 10,- per dag uitgeven aan advertentiebudget. Op Facebook is dat minimaal € 1,- per dag.

Snapchat

Snapchat staat nog relatief laag op de ranglijst wat betreft het aantal gebruikers (namelijk 2,4 miljoen in Nederland in 2019). Het lijkt er dan ook op dat het aantal gebruikers niet stijgt, toch is het een interessant platform om te noemen. Het heeft namelijk een unieke positie, omdat ze over een jonge doelgroep aan gebruikers beschikken. 70% is namelijk tussen de 15 en 19 jaar oud. Facebook heeft maar 50% van deze doelgroep. Dus ben je op zoek naar oproepkrachten? Of heb je een product of dienst wat op een jonge doelgroep gericht is? Dan mag je Snapchat niet vergeten in de kanalenmix. 

Er kleven ook wat nadelen aan Snapchat. Het is namelijk een duur platform om op te adverteren. Het kost je minimaal € 50,- per dag. Een goedkopere optie is de SnapchatGeofilter. Hiermee kun je een filter beschikbaar maken voor mensen in een straal van je bedrijf vandaan. Een geschikte mogelijkheid om te adverteren voor bijvoorbeeld evenementen of horecagelegenheden.

Youtube

De derde grootste social media kanaal van Nederland is YouTube. Een gevestigd platform met nog steeds een groei in gebruikers (stijging van 9% in 2019). Dat komt mede door de opkomst van influencers en vloggers. Dit maakt het platform ook enorm divers met alle onderwerpen en leeftijdsgroepen die hierop actief zijn. Voor jouw bedrijf betekent het dat er altijd wel gebruikers zitten die interesse hebben in jouw product of dienst.
De advertentievormen ken je vast wel.
1. Je advertentie is zichtbaar voordat een gebruiker een video kijkt of tijdens het kijken van een video. Hier ligt ook de grootste uitdaging van het adverteren op YouTube video’s: de aandacht trekken binnen de eerste seconden van je advertentie. Daarna kan de gebruiker namelijk je advertentie overslaan.
2. Je kunt er ook voor kiezen om de video maar 6 seconden te laten duren. De gebruiker kan de advertentie dan niet overslaan, maar je hebt dan maar kort de tijd om je boodschap over te brengen.
3. De laatste vorm noemen ze een Discovery Ad en deze worden weergegeven in de zoekresultaten.
De kosten van een YouTube advertentie liggen aan het type advertentie dat je kiest. Je wordt namelijk per view of per klik afgerekend. Hiermee kun je het ook zo goedkoop maken als je zelf wil, want bij lokale campagnes betaal je gemiddeld € 0,10 tot € 0,30 per kijker. Voor een gemiddelde van € 10,- per dag bereik je dan 33 tot 100 mensen. 

Facebook

Wanneer je Whatsapp niet als social media ziet (maar als chatapplicatie), dan is Facebook het grootste social media platform met 10,1 miljoen gebruikers in Nederland in 2019. Opvallend hieraan is dat dat 640.000 gebruikers minder zijn dan in 2018. Het is dus een krimpend platform. Facebook heeft wel alle leeftijden aan boord en is daarmee een interessant platform voor ieder bedrijf. Daarnaast kun je al vanaf € 1,- per dag adverteren. Dat is erg goedkoop vergeleken met LinkedIn en Snapchat.
Facebook wil natuurlijk graag dat je op hun platform blijft en niet naar websites of naar andere platforms gaat. Uiteraard is dat wel mogelijk, maar Facebook heeft ook gezorgd voor andere mogelijkheden. Zo is er Facebook Messenger, hiermee kun je makkelijk leads verzamelen. Je doelgroep krijgt een advertentie te zien waar ze op kunnen klikken. In plaats van dat je ze naar de website stuurt, komen ze in een Messenger gesprek binnen. Hier kun je een aantal automatische vragen stellen, zodat jij een mailtje ontvangt en direct een offerte kunt opstellen. Wil je nog een stap verder gaan? Je kunt de advertentie ook naar je Whatsapp sturen. Het nadeel hiervan is dat op je persoonlijke Whatsapp-nummer komt. Maakt dat je niet uit? Let dan wel goed op dat je niet opeens een offerte naar een ander stuurt. Je kunt ook kiezen voor Whatsapp Business.


Door het maken van bewuste keuzes, is de kans het grootst dat iedere euro die je uitgeeft het meeste resultaat biedt. Interesse om verder te brainstormen over wat het beste bij jouw doelgroep en doelstelling past? Mail dan naar jarno@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.