Merkassociaties en de impact op merkbeleving

Door

Hey! Ook dorst? Ineens besef je je dat je wel iets te drinken lust. Maar welk drankje dan? En van welk merk? Dit is sterk afhankelijk van de situatie waarin jij je op dit moment bevindt. Ben je aan het werk, zit je op de bank beetje rond te surfen op internet of zit je op een terras? Al lijkt dat laatste mij vrij onwaarschijnlijk op dit moment. Zit je toch op een terras? Extra leuk en bijzonder dat je deze blog leest!

Ook jouw keuze wordt beïnvloed
Bedrijven zijn constant bezig met het koppelen van associaties aan hun product of dienst. Deze associatie is veel breder dan de producteigenschap. Geur, kleur, gevoel, situatie enzovoort zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de keuze die jij maakt als je een drankje uitkiest. Denk eens terug aan een situatie waarin jij een keuze maakte voor een drankje. Op basis waarvan maakte jij toen je keuze? En hoelang heb jij nagedacht voor je je keuze maakte? Heb jij ook wel eens – omdat je snel een keuze moest maken – gekozen voor het drankje wat het eerste in je op kwam, in plaats van voor het drankje waar je eigenlijk zin in had maar op dat moment niet zo snel aan dacht?

Boost je merk met de juiste associaties

Stel je voor, je hebt zin in frisdrank. Wist je dat veel mensen bij frisdrank direct denken aan Coca-Cola? Misschien omdat ze dit simpelweg het lekkerste drankje vinden, maar de kans is groot dat veel mensen voor Coca-Cola kiezen omdat dit als eerste in ze opkomt. Coca-Cola heeft hier jarenlang in geïnvesteerd, met tijd én geld. Associaties opbouwen met je merk heeft tijd, toewijding en energie nodig. Maar als je eenmaal de juiste merkassociaties hebt bereikt, geeft dit je merk ook echt een boost!

It’s Christmas time!
Een bijzondere én hele bekende associatie met Coca-Cola is Kerstmis. De combinatie tussen deze twee hoef ik vast niet uit te leggen, want iedereen kent de rode fel verlichte Coca-Cola truck die door de straten rijdt. Coca-Cola wordt geassocieerd met blijheid en gezelligheid, maar kerst ook! Of is dit juist andersom? Zorgt Coca-Cola ervoor dat wij blije en gezellige associaties krijgen met kerst? Want laten we eerlijk zijn: in Nederland ervaren we de kerstdagen vaak niet zoals het beeld wat de media schetst rondom Kerstmis. Denk jij direct aan Coca-Cola als je aan frisdrank denkt? En als je aan kerst(reclames) denkt?

What else?
Naast de bekende Coca-Cola met kerst associatie, worden producten ook vaak gekoppeld aan bekende mensen. Ook dit roept - mits de juiste personen aan de juiste producten worden gekoppeld - positieve associaties op. Aan wie denk jij als ik zeg “Nespresso. What else?” Ook kunnen merken aan elkaar worden gekoppeld. Zowel bij Zwitsal als bij Robijn komt de associatie ‘heerlijke geur’ naar boven. Prima basis voor een samenwerking toch?

Hoe staat het met jouw merk?
En die positieve associaties met jouw merk, product of dienst? Die kunnen echt van levensbelang zijn voor jouw bedrijf! Denk hier dus goed over na als je een bedrijf opstart, een nieuw product toevoegt aan je productgamma of gaat herpositioneren. Met onze INOVA roadmap begeleiden wij je hierin vanaf de 1e stap, de positionering. Samen werken wij aan de gewenste merkassociaties en een succesvolle (her)introductie van jouw bedrijf, merk, product of dienst.
Wil je hier meer over weten? Of samen kijken naar associaties die interessant zijn voor jouw product of dienst en hoe we deze kunnen bereiken? Laat mij dit dan weten via evelien@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200. Ik help jou hier graag bij!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.