Hoe zet ik conversie optimalisatie (CRO) in om leads te converteren?

Door

Je hebt een goede basis voor je website staan, bent lekker bezig met het genereren van leads maar komt tot de conclusie dat je leads te weinig converteren. Hoe kan dit? Het antwoord op deze vraag is niet zo eenvoudig. Het (niet) converteren van leads heeft met allerlei aspecten te maken. In deze blog vertel ik meer over conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie: wat is het precies?

Conversie optimalisatie (ook wel CRO genoemd – Conversion Rate Optimization) is het optimaliseren van de doelen die je aan je website hebt verbonden. Een conversie kun je beschouwen als een doel, een actie waarvan je wilt dat de bezoeker die gaat maken. In het Engels hebben we het over het optimaliseren van de ‘rate’; de conversieratio verhogen.

Voorbeelden van conversies zijn onder andere:
• Inschrijven voor de nieuwsbrief;
• Een whitepaper downloaden;
• Contact opnemen: bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier op klikken op een belbutton;
• Een product/dienst kopen/bestellen;
• X-aantal tijd op een pagina besteden;
• Klik op specifieke buttons.

Zonder digitale strategie geen conversie optimalisatie

Zonder digitale strategie heeft het optimaliseren van conversies weinig nut. Het is belangrijk om vooraf doelen (KPI’s) te bepalen en scherp inzicht te hebben in je doelgroep door middel van persona’s en het uitschrijven van de customer/buying journey. Zonder inzicht en doelen kun je ook niet de juiste content bieden. Daarnaast is het belangrijk om te weten in welke fase van de customer journey bezoekers zich bevinden (zie plaatje hieronder). Als bezoekers nog onbekend zijn met jouw bedrijf/merk of met een specifiek product heb je grote kans dat ze bijvoorbeeld geen sample aanvragen, ook al is deze gratis. Ze bevinden zich immers nog in de awareness/bekendheid fase en willen eerst meer weten over jou en/of je product/dienst. Houd er rekening mee dat bezoekers zich vaak in diverse fases van de customer journey bevinden. Speel daarop in.

Customer journey funnel
Customer journey funnel

Conversie optimalisatie: een continu proces:

Op basis van je digitale strategie heb je inzichtelijk wat je wilt bereiken en op wie je boodschap is gericht. Dan ga je aan de slag met het creëren van content en het bepalen van doelen op je webpagina. Je social of SEA campagnes doen hun werk en leads stromen binnen. Maar de leads gaan niet over tot actie. Hoe kan dit? Om hierachter te komen gaan we het proces van conversie optimalisatie in:

1. Meten = weten

We starten met het analyseren van de data en brengen de funnel in kaart. Dit doen we bijvoorbeeld via Google Analytics maar ook via Hotjar waarin we kliks en muisbewegingen analyseren. Waar komen bezoekers vandaan? Welke stappen doorlopen ze en waar haken ze af? Maar ook: klikken ze door naar andere pagina’s om meer te weten te komen?

2. Doorredeneren

Vervolgens analyseren we het proces in relatie tot de doelgroep en de fasen van de customer journey: Is de opzet logisch? Werkt alles naar behoren? Is de CTA passend bij de fase van intent waarin iemand zich bevindt? Hebben we teveel velden in een formulier? Schrikt bepaalde content af? Wat kan er beter?.


3. Verbeterpunten formuleren

We formuleren concreet verbeterpunten en gaan deze testen. Dit kan door het direct doorvoeren van verbeteringen als een campagne nog loopt. Of bij een opvolgende campagne middels A/B testen waarbij het formulier 1 bijvoorbeeld insteken met 3 invulvelden en formulier B met 8 invulvelden. Heeft dit effect?

4. Testen en evalueren (trial en error)

Als de verbeterpunten zijn bepaald, is het een kwestie van doorvoeren, kijken wat het oplevert en opnieuw analyseren. En weer doorredeneren, verbeteren en testen. Door te blijven experimenteren en leren worden resultaten beter.


Menselijk gedrag

Het is belangrijk om te realiseren dat conversie optimalisatie geen heilige graal is. Menselijk gedrag verandert continu en vele dingen zijn van invloed op een actie die iemand doet. Denk aan het moment, afleiding of motivatie. Dat maakt het optimaliseren van conversies ook weer direct heel interessant. Het blijft een cirkel van trial en error, en je mag er dus op los blijven experimenteren 😊.

Wil je meer weten over conversie optimalisatie of heb je hulp nodig hierbij?
Bel gerust via 085 484 1200 of mail mij via ellie@teaminova.nl

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.