Alternatief voor een b2b beurs in coronatijd. Case: Remia Professioneel

Door

Wat te doen als fysiek klantbezoek minder mogelijk is? Als beurzen niet doorgaan en je toch graag je klanten wilt bereiken én wilt laten zien wat voor margemakers je gaat introduceren? Dan ga je op zoek naar alternatieven die minstens net zo goed zijn! Remia Professioneel is doorgaans aanwezig op beurzen zoals de Horecava en Gastvrij Rotterdam en stond voor deze uitdaging.

Leads genereren zonder beurzen

Wie had een jaar geleden gedacht dat een pandemie ons leven zo in de war zou schoppen, zowel persoonlijk als zakelijk? Wat mij opvalt is de veerkracht die veel (B2B) bedrijven bezitten. Ondanks teruglopende cijfers de schouders eronder en aan de slag met het genereren van leads en het onderhouden van relaties op andere manieren dan we wellicht gewend zijn. Remia Professioneel is hiervan een goed voorbeeld.

Op zoek naar een relevant alternatief

Remia Professioneel stond voor deze uitdaging en benaderde ons met de vraag of we met hun sales- en marketingteam wilden nadenken over een alternatief voor de beurzen waar ze doorgaans aanwezig zijn. Om tot een goed alternatief te komen, zijn we gestart vanuit de waarom-vraag. Waarom ben je als Remia Professioneel aanwezig op de beurs? Én, nog belangrijker, waarom bezoeken mensen de stand van Remia Professioneel? Het antwoord was drieledig, dus het te bedenken alternatief moest hieraan voldoen:

  • productintroducties presenteren
  • leads genereren
  • beursdeals onder de aandacht brengen

Middels diverse brainstormsessies is samen met het sales- en marketingteam een plan ontwikkeld om ruim 3000 cafetaria’s en eetgelegenheden te bereiken. Een fysieke proefbox werd zowel persoonlijk als per post naar klanten en prospects verstuurd. De proefbox bevat onder andere de nieuwste Gouda’s Glorie Chunky Piccachili saus en een beursfolder met een te scannen element dat leidt naar een augmented reality video.

Presenteren en activeren via Augmented Reality

Augmented Reality is een methode waarbij we digitale beelden combineren met de werkelijkheid. We brengen in dit geval de beurs letterlijk tot leven. Je ziet accountmanager Dennis op de beursvloer staan. Hij presenteert de nieuwste productintroducties en vertelt hoe je gebruik maakt van de beursdeals. We brengen voelen, ruiken en proeven zo dichtbij mogelijk. Tijdens het verhaal van Dennis verschijnen er een aantal triggers waarop je kunt doorklikken naar de website voor meer inspiratie, video’s en de beursdeals.

Augmented Reality video voor Remia Professioneel

Extra triggers creëren via online en offline activatie

Naast een fysieke direct mailing (de proefbox) hebben we verschillende online activaties ingezet. Mede door triggers op de website, maar ook via advertenties, mailings en social werd er aandacht gegenereerd voor de beursactie.

Het resultaat

De digitale beurs vond plaats van december 2020 tot en met februari 2021. En met succes. Met name de maand januari leverde een flinke piek op in bezoekersaantallen op de website met de nodige activatie tot gevolg. Ondanks het missen van de fysieke beurs is Remia Professioneel er toch in geslaagd productintroducties te presenteren, leads te genereren en is er door de foodprofessionals flink geprofiteerd van de digitale beursaanbiedingen.

Nog op zoek naar inspiratie of nieuwe producten: www.remiaprofessioneel.nl

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.