Privacy Sandbox van Google: Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?

Door

Privacy Sandbox van Google: Een oplossing voor een niet-bestaand probleem?

Google heeft de 'Privacy Sandbox for the Web' geïntroduceerd als antwoord op de groeiende behoefte aan privacy en controle bij gebruikers. Hoewel het stoppen met third-party cookies een positieve stap lijkt, zitten er haken en ogen aan. In dit artikel ga ik in op de vraag of de Privacy Sandbox een oprechte verbetering van privacy is of slechts een vermomde strategie om de datahonger van Google te vergroten. Het benadrukt ook het belang van bewustzijn over data-eigenaarschap en de impact ervan op de ontwikkelingen rond kunstmatige intelligentie.

Behoefte aan privacy

Als antwoord op Apple, dat keer op keer nieuwe privacy-features toevoegt aan o.a. haar browsers, presenteert Google 'Privacy Sandbox for the Web'. Google speelt in op de behoefte van gebruikers aan meer privacy en controle, iets dat voortkomt uit de talloze popups die om toestemming vragen en de steeds omvangrijkere datalekken.

Deze zogenaamde Privacy Sandbox zal in het laatste kwartaal van dit jaar beschikbaar zijn als opt-in. In deze sandbox gaat Google geen third-party cookies meer gebruiken om gebruikers te tracken. Hiervoor in de plaats gaat Google de data op een andere manier labelen. In deze eerste fase kan de functionaliteit vrijwillig ingeschakeld worden en kunnen advertentie-bedrijven ermee experimenteren. In de eerste helft van 2024 zal 1% van de Chrome-gebruikers in deze sandbox geplaatst worden. Hierna is het plan om in de tweede helft van 2024 third-party cookies volledig uit te gaan faseren.

De datahonger van Google

Google en privacy is als olie en water. De NOS schreef in 2017 al over het verdienmodel van Google: "Google is vooral goed in het analyseren van grote hoeveelheden data." In 2017 was Google vooral nog bekend vanwege hun zoekmachine, zagen ze hun winst dalen en waren ze op zoek naar hoe ze het talent van data-analyse verder konden vermarkten. Google heeft in de kern van hun bestaan een niet te stillen datahonger. Is verbeteren van privacy daadwerkelijk het doel van deze Privacy Sandbox? Of is het een façade om hun datahonger achter te verbergen?

In deze nieuwe sandbox van Google worden third-party cookies bij het bieden op advertenties vervangen door alternatieven. Dat is niet per se een vooruitgang. Google dwingt adverteerders en ontwikkelaars om meer afhankelijk te worden van Googles eigen methoden, wat schadelijk is voor het open karakter van het web. Welke gegevens met wie gedeeld worden is zo bovendien minder transparant en lastiger te controleren. Privacy-vriendelijke browsers worden hiermee omzeild; data die deze browser privé moest houden worden toch gedeeld.

Data als fundament voor besluitvorming

In een tijd waarin AI zich razendsnel ontwikkelt, is data een onschatbare bron geworden. Bedrijven zoals Google erkennen het enorme potentieel, Google noemde onlangs in hun twee uur durende keynote het woord AI maar liefst meer dan 140 keer. Als je als ondernemer AI wilt inzetten is het grootste probleem voldoende historische (en gelabelde) data. Google verzamelt bijvoorbeeld het shopgedrag van webshopbezoekers, maar we hebben alleen toegang onder de voorwaarden van Google. Het is goed mogelijk dat er binnenkort kant-en-klare machine learning-modellen te koop zijn, die we kunnen toepassen op onze datasets. Echter, als onze gegevens gevangen zitten bij Google, kunnen we alleen tools van Google gebruiken. Dit betekent dat onze perspectieven en analyses beperkt worden tot wat Google ons biedt. Als iedereen door dezelfde lens naar hun data kijkt, hoe zijn hun inzichten dan nog anders dan die van jou?

Word eigenaar van je eigen data
Word eigenaar van je eigen data

Conclusie

Hoewel het stoppen met third-party cookies een keuze vanwege privacy lijkt, schuilen hier veel verborgen risico's en (ethische) dilemma's; er zijn genoeg alternatieven om internetgebruikers te tracken, die Google dankbaar inzet en waarmee ze haar monopolie op data vergroot. Waar data een belangrijke rol speelt in de ontwikkelingen rond AI, moeten ondernemers bewust zijn wie eigenaar is van deze data en welke voor- en nadelen hieraan kleven.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.