Gebruik data om optimaal resultaat te behalen

Door

Wat is Google Analytics?

Wanneer je een website hebt, maak je gebruik van Google Universal Analytics. Google Universal Analytics, UA afgekort is een dienst voor webanalyse van Google waarbij de statistieken van een website wordt verzameld en weergegeven. In Universal Analytics zijn bijvoorbeeld de bezoekersstromen, verkeersbronnen, en paginaweergaves te zien.

Via Universal Analytics kan men ook “doelen” instellen om conversies te meten. Onder conversie verstaan we, bijvoorbeeld, de aankoop van een product of het downloaden van een brochure.

Op 16 maart 2022 kondigde Google aan dat Universal Analytics zal worden vervangen door Google Analytics 4. Dit betekent dat vanaf 1 juli 2023 Universal Analytics geen nieuwe data meer verwerkt. Google heeft aangegeven dat tot en met 31 december 2023 de wel verwerkte data beschikbaar is in Universal Analytics.

Wat zijn de verschillen tussen Google Universal Analytics en Google Analytics 4?

Google Analytics 4, GA4 afgekort, is niet Universal Analytics in een nieuwe vorm. GA4 biedt veel meer nieuwe functies met nog meer nieuwe functies en updates in de toekomst. Wat zijn nu de grootste verschillen tussen deze 2 tools? Hier zijn een aantal verschillen tussen UA en GA4-property’s.


Gegevensstromen
In Universal Analytics is het nodig om meerdere properties te hebben als je meerdere gegevensstromen hebt. Zo heb je bijvoorbeeld een property voor de gegevensstroom van je website en een property voor de gegevensstroom van je app. Je properties zijn onderverdeeld in weergaven. Een gefilterde view, een ongefilterde view, en een test-view. Property is een term die wordt gebruikt in Analytics om een gegevensstroom zoals een website of mobiele app aan te duiden die gekoppeld is aan een unieke tracking ID van Google Analytics.


Google Analytics 4 voegt al je properties bij elkaar en maakt er één property van waarin al je gegevensstromen worden gemeten. Dit wordt allemaal herleidt naar het nieuwe datamodel dat werkt op basis van gebeurtenissen. Voor bedrijven is dit extreem handig aangezien al je data van verschillende gegevensstromen in een overzicht te zien is. Hierdoor zijn er geen aparte properties meer nodig per gegevensstroom.

Events
Er is een groot verschil in het tracken van events. Universal Analytics maakt onderscheidt tussen verschillende hits bij events. Een hit is een registratie van waarneming bij een bepaalde activiteit zoals een klik of formulier verzenden. Google Analytics 4 doet dit niet. De hits zoals: page view hit of event hit worden in GA4 gezien als één event. Dit betekent dat er iemand een pagina van de website heeft bekeken of hier een actie heeft uitgevoerd.
De paginaweergaven van UA worden gezien als het event “Page_view” in GA4. Hier wordt het gezien als event in plaats van als hit zoals in UA.

Parameters
In GA4 kun je events verder specificeren met parameters. Dit is te zien als stukje informatie om toe te voegen aan een event. Bijvoorbeeld informatie over de inhoud van een specifieke actie, maar daarnaast ook de waarde van een transactie.

Cookies
Universal Analytics ontvangt zijn data via website cookies. Deze cookies meten de informatie en het gedrag van de websitebezoeker. Deze gegevens zijn via Universal Analytics te zien. Wanneer een website bezoeker de cookies geen toestemming geeft voor het meten van cookies, dan wordt er geen informatie noch gedrag bijgehouden van de websitebezoeker. Hier praten we over marketing cookies.
Dit werkt anders in Google Analytics 4. Wanneer een websitebezoeker geen toestemming geeft voor het meten van cookies, wordt dit opgevuld met informatie door machine learning. Dit zorgt voor meer accurate marketingresultaten.


Waarom de overstap?

Op 1 juli 2023 stoppen Universal Analytics properties met het ontvangen van data. Deze properties zijn wel nog in te zien tot 1 januari 2024. Daarna zullen deze verdwijnen.


Het is verstandig om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan te maken zodat deze property meteen data kan verzamelen om later meer vergelijkingsmateriaal te hebben en je betere conclusies kunt trekken. Aangezien Universal Analytics stopt op 1 juli 2023 zal UA geen nieuwe data meer verwerken vanaf deze datum. Om de data wel nog te kunnen meten is een Google Analytics 4 property nodig. Deze data is cruciaal voor het meten van je website bezoeken en de interactie op je website.

Hulp nodig?

Wil jij een Google Analytics 4 property aanmaken vanuit of zonder Google Universal Analytics, maar weet je niet hoe? Dan help ik je hier graag bij! Neem gerust contact met mij via niels@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.