25 Marketingtips voor 1,5 meter in de horeca

Door

De 1,5 meter gaat in de horeca een grote rol spelen. Er worden veel praktische tips gegeven. Voor velen horecaondernemers niet leuk en het bederft de principes van Hospitality.

Echter zijn wij sociale wezens. Wij willen verbonden zijn met anderen, elkaar ontmoeten en samen momenten beleven. Als dat niet in de uiterste vorm kan, dan zoeken we naar wegen waarin het anders kan. En niet alleen digitaal. Hierbij een aantal marketingtips voor de horecaondernemer om in deze behoefte te voorzien.

Tip 1: Herijk je horeca onderneming naar de nieuwe behoefte.
Kijk vanuit de ogen van de nieuwe behoefte van de gasten en niet vanuit het aanpassen van het aanbod op basis van richtlijnen. Herijk je aanbod en businessmodel op basis van de behoefte. Op korte en langere termijn.

Hierbij 25 praktische tips aan de hand van de 5 P’s :

Product

Tip 2: Kies voor een afgebakend product / arrangement
Er ontstaat een behoefte aan duidelijke arrangementen en menu’s. Het opnemen van een bestelling kan niet meer zoals het ging. Daardoor heeft een gast behoefte aan een duidelijk productaanbod. Bijvoorbeeld een menu incl. eten en drank. Aan tafel en ook via bezorging thuis.

Tip 3: Pas je product aan op de plaats van nuttigen
We zijn massaal gaan bezorgen en afhalen. Het op conditie houden van food is wel een essentiële vereiste. Zorg voor de juiste verpakking, afstand, route-optimalisatie en product aanbod. De behoefte thuis is anders als in de horeca.

Tip 4: Denk na over een nieuw aanbod buiten de horeca ruimte (privé of publieke omgeving)
Bedenk een nieuw aanbod: Bijvoorbeeld social food games voor een kleinere groep mensen thuis of publieke ruimte (in jouw nieuwe horeca ruimte):
- Dining in the park
- Cocktailparty met lekker hapjes thuis
- Pubquiz met lekkers.
- Bierproeverij online
- Belevingstochten met live-cooking stopplaatsen
- Thuiskoks

Tip 5: Informeer naar inkoopprijzen en overweeg andere producten
Er is een langere tijd op een andere manier geconsumeerd. Sommige producten worden in de horeca veel genuttigd en in privé sfeer veel minder (bijv. groene asperges, kreeft, steak, speciale biersoorten etc.). Door het grote aanbod op de markt zal dit de inkoopprijs beïnvloeden en mogelijk kansen bieden.

Prijs

Tip 6: Verhoog de prijs
Er is letterlijk en figuurlijk meer ruimte nodig om de maatregelen te borgen. Eenmalig en in exploitatie. Het aanbod wordt schaars. Het effect van schaarste op prijs is iedereen bekend. Gun jezelf de financiële ruimte die nodig is.

Tip 7: Aanbetaling
Communiceer totaalprijzen voor menu’s of arrangementen. Het maakt het afrekenen een stuk makkelijker en bovendien behoort (Ideal) betaling bij reservering tot de mogelijkheden.

Tip 8: Pas je prijs aan op de plaats van nuttigen
Bezorgen en afhalen wordt massaal gedaan. Beiden geeft het niet de beleving van de horeca. Bezorgen is vaak kosteloos (of in de bruto marge) uitgevoerd. Het geeft geen consistent model. Communiceer een lagere prijs voor nuttigen buiten je horeca locatie en reken een opslag voor bezorgen.

Tip 9: Eenvoudig afrekenen
Er zijn tools (o.a.. NTF.nl) die contactloos bestellen én contactloos betalen makkelijk maken vanuit een applicatie. Regel het, want de gast gaat het waarderen.

Tip 10: Geen kortingen
Ga bij de opening geen korting communiceren. Moreel onhandig en voor de ondernemerskas ook niet verstandig.

Tip 11: Voorkom no-shows
Eén lege tafel kost je nog meer dan voorheen. Een aanbetaling vragen bij reservering is een mogelijke oplossing om een onverwachte lege tafel te beperken

Tip 12 : Reken, reken, reken
Reken, reken, reken. Het ligt voor de hand en voor velen niet leuk om te doen, maar o zo belangrijk.

Plaats

Tip 13: Gebruik de ruimte
Ruimte is key. Kijk of je inpandig, uitpandig, naastgelegen, publieke ruimte of externe locatie ruimte ter beschikking hebt. In het huidige model is er rekening gehouden met meer gasten per m2 en dus ook meer personeel per m2. De enige manier om je verdienmodel rendabel te maken is uitbreiden in m2.

Tip 14: Serveer anders uit
Ga niet aan tafel bedienen, maar laat een gast gebruik maken van een afhaalbalie of uitserveertafel. Om de beleving te vergroten kan het bijvoorbeeld ook met een lopende band, op afstand bestuurbare auto’s, kabelbaan of je gooit het helemaal om en zet de gasten op een lopende band. En ik weet zeker dat de creatieveling op de hoek van de straat nog meer ideeën heeft die praktisch zijn en de beleving vergroten.

Tip 15: Blijf afhalen, blijf bezorgen
Je businessmodel past niet binnen de vier muren die er nu zijn. De marktbehoefte blijft groot en dus blijf afhalen en/of bezorgen. Bezorgen is waarschijnlijk geen core van je business. Kijk daarom naar de mogelijkheden die Thuisbezorgd (Scoober) en Deliveroo kunnen bieden. Wil je het zelf of samen met andere horecaondernemers organiseren? Of is Thuisbezorgd en Deliveroo te duur. Overweeg dan de mogelijkheden van de software en franchiseformule Butler (InVenlo.nl gebruikt deze reeds voor opzetten eigen bezorgdienst voor gezamenlijke horeca binnen jouw regio).

Promotie

Tip 16: Communiceer vanuit de nieuwe behoefte
Communiceer niet de verandering, communiceer de nieuwe behoefte en de manier waarop je dit invult.

Tip 17: Gebruik social media
Deze weg hebben we massaal al gevonden. Blijf dit doen en luister naar de behoeften die ons worden aangereikt.

Tip 18: Vooraf reserveren
Laat gasten vooraf reserveren. Beperkt aanbod betekent schaarste. Gasten willen hun tafel graag geregeld hebben. Een tool als Formitable.com biedt hiervoor een makkelijke oplossing voor de gast en een praktische oplossing voor de horeca.

Tip 19: Betrek leveranciers in de foodservice keten
Betrek je leveranciers bij de promotie van je producten. Ook zij hebben moeilijke tijden, maar willen graag dat jij hun componenten, ingrediënten, drank en non-food artikelen blijft afnemen. Ook zij willen sterk terugkomen. Kijk samen naar de kansen voor sterke instore en online PR acties. Zij zullen ook best-practices op andere locaties snel herkennen en kunnen delen.

Tip 20: Beloon je out-of-horeca fans
De gasten die je blijven steunen en afnemen komen ook graag weer in je zaak. Als fan nemen ze graag anderen mee. Geef ze een extra reden. Bijvoorbeeld een gratis tussengerecht binnen een menu. Of een gratis biertje in een proeverij. Omzet genereren via je fans is makkelijker dan nieuwe fans maken.

Personeel

Tip 21: Duidelijk zijn m.b.t. nieuwe processen en verwachtingen
Niets is moeilijker dan het zelf interpreteren van een verandering. We zijn immers geschoold en getraind om op een bepaalde manier te denken en te handelen. Schrijf de processen uit en licht toe. Stap voor stap.

Tip 22: Manage verwachtingen

De arbeidsmarkt is NU omgedraaid. Maak je personeel daar bewust van. Veel privileges die verworven zijn in hoogtij-economie kunnen de prullenbak in. De arbeidsmarkt is veranderd en aan jou om dit je personeel duidelijk te maken.

Tip 23: Meedenken
Collega’s denken graag mee over de veranderingen en de kansen die het biedt. Geef ze die ruimte. De betrokkenheid wordt vergroot de verandering voelt daardoor minder disruptief.

Tip 24: Overweeg een bestelzuil
Een bestelzuil (bijvoorbeeld van NTF.nl) genereert meer omzet én minder kosten. Het bedienend personeel kan zijn aandacht spenderen in de keuken of het oprecht vriendelijke praatje. Uiteraard netjes op 1,5 meter afstand.

En als toetje de 6e P van : Potjandorie… en door

Tip 25: Potjandorie is voorbij.
Deze verandering komt snel, deze verandering is disruptief, deze verandering blijft veranderen. Het kost veel energie en er is maar een manier om te winnen. Het goed en vooral ook snel doorvoeren. In deze fase van innovatie worden fouten vergeven. Over enkele weken niet meer.

Extra tip: Haal creativiteit in huis
We denken vanuit bestaande patronen, we denken vanuit richtlijnen en worden geduwd in de regels van het RIVM en de daarbij behorende protocollen vanuit KHN. Denk anders. Haal een creatieveling in huis. Die gaat met je aan de slag om het anders te doen. Leuker, belevingsvoller en met een vollere zaak. Upsellen i.p.v.. downsellen (PS Ik kan John Theeuwen – INOVA aanbevelen.)

De richtlijnen zijn duidelijk. Rutte laat ons wachten. Maar de markt wacht niet als we weer (deels) open gaan. Het is dus NU tijd om te gaan denken én doen. Alle goeds en succes.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.