14 actiepunten voor de CMO als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt

Door

In het post-corona tijdperk gaan we helemaal los. In de hoogste versnelling. Alles kan, alles mag en sommige dingen moeten zelfs.

Het voelt als een hele andere tijd. Een nieuwe tijd. Een tijd waarin alles mogelijk is. Een tijd waarin werken belangrijk is, maar vrije tijd misschien nog wel belangrijker. Het kan allemaal én het mag allemaal.

Voor een marketeer een fascinerende tijd. De marktbehoefte van klanten, opdrachtgevers, stakeholders en arbeidsmarkt veranderen in een rap tempo. Mega interessant.

Ik wil graag ingaan op de trends die ik beschreef in het artikel “Inzichten over de grootste CMO vraagstukken van 2021-2022”. Het zijn actuele trends die vragen om doorpakken en actie. Bij ieder punt heb ik dan ook actiepunten benoemd:

1. Hoe stel ik mijn beste marketingteam in deze tijd samen?

Laten we starten met het eigen marketingteam. Zonder goed team kunnen we geen invulling gaan geven aan de opgave die voor ons ligt.

Voor mij zijn er twee actiepunten die direct op tafel komen:

a. Richt je eigen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding in.

b. Contracteer een partner met een sterk marketingteam voor de flexibele schil.

c. Werk doelgericht volgens een plan. Volg bijvoorbeeld de INOVA Roadmap

Deze punten zorgen ervoor dat je zelf maximaal inzet op betrokken marketingcollega’s voor doorlopende taken voor de lange termijn. Tevens borg je de korte termijn en specialistische taken middels flexibele inzet. De flexibele schil kun je tevens aanspreken op het moment de vacatures onverhoopt niet (sterk genoeg) gevuld kunnen worden.

Ontwerp: Moodboard t.b.v. employer branding
Ontwerp: Moodboard t.b.v. employer branding

2. Is employee branding de sleutel voor het vinden van de juiste collega’s?

Ja. Het is de enige oprechte manier van communiceren richting het arbeidspotentieel waarom iemand jouw collega moet worden en blijven.

De tijd van ‘post and sit back’ is voorbij. De tijd van ‘we bellen een recruiter die belt verder’ is ook voorbij. We moeten actief de arbeidsmarkt benaderen op zoek naar die goede, passende en langdurige collega-relatie.

Werving op basis van intrinsieke motivatie is de basis van waarden die passen bij de organisatie en bij de persoon. Dat zorgt voor betrokkenheid én een lange termijnrelatie. Kortom: Een samenwerking waar werkgever en werknemers blij van worden.

Actiepunten:

d. Start of optimaliseer je employer branding:
- STAP 1 Oriëntatie
- STAP 2A Analyse Extern
- STAP 2B Analyse intern
- STAP 3 Conclusies en aanbevelingen
- STAP 4 Plan van aanpak en creatief concept
- STAP 5 Realisatie middelen & aftrap activatie


e. Start je arbeidsmarktcampagnes. De eerst stap vraagt enige doorlooptijd. Wacht daar vooral niet op en start alvast met je (online) arbeidsmarktcampagnes.

Ontwerp: Verbeter de customer journey van je nieuwe collega
Ontwerp: Verbeter de customer journey van je nieuwe collega

3. B2B – B2C: Hoe verbeter ik mijn conversie optimalisatie?

Er zijn meer tools en er is meer kennis dan ooit tevoren om dit proces te verbeteren.
Meten, weten, verbeteren. Ieder product, iedere dienst, iedere markt is anders. Hoe beter dit proces loopt, hoe minder menselijke inzet nodig is. Just do it.

Actiepunten
f. Meten: Selecteer en richt je meet instrumenten in.
Semrush, Google Analytics, Google Tag Manager, Hotjar, Leadinfo, Sharpspring, Notificaire, Hubspot, etc.

g. Weten: Customer Journey, Touch Points en KPI’s bepalen

h. Verbeteren: Doen. Zet acties uit om de KPI’s de behalen.

4. B2B: Hoe verschuif ik budget en taken van sales naar marketing in corona-tijd?

Joehoe even geen corona.

Dus tijd voor iets nieuws: Hoe ga ik betekenisvol zijn als brand en organisatie ? De next step van in onze waardeontwikkeling. Van toegevoegde waarde, naar beleving naar betekenisvol.

Wat betekenen we voor de mensen en de wereld om ons heen ? Nu en op langere termijn? Dit los van wat we allemaal moeten volgens de (arbeids- & klimaat)wetten die ons worden voorgeschreven.

Actiepunten:
i. Herijk je identiteit, imago en positionering op deze ontwikkeling van betekenisvol zijn. Het spreekt een nieuwe markt van (arbeids)potentieel aan.

5. Welke trends spelen er en waar moet ik op inhaken?

Sta je al in de hoogste versnelling met het uitvoeren van deze actiepunten. Vergeet dan niet de trends te volgen en hiervoor de juiste specialisten opdracht te geven:

Content
Actiepunt:
j. Creëer relevante content. Doe aan storytelling om je merk te laden en je vindbaarheid te vergroten. Eerst strategie, dan uitvoering. Geef inhoud aan je betekenisvolle organisatie.

UX/UI
Actiepunt:
k. Verbeter je (online) conversie met een goede, eigentijdse UX/UI beleving. Conversie met minder menselijk handelen.

Security
Ai. Ai. Ai. Onbekend terrein en behalve techniek ook juridische uitdagingen. Niet echt kost voor de marketeer. Recente hacks en Oekraine heeft ons geleerd dat beveiliging van je digitale omgeving belangrijker is dan ooit. Ook als CMO kun je hier niet langer je ogen voor sluiten.

Actiepunt:
l. Laat een Security-Health-Check uitvoeren via je IT-Auditor of een IT-partij zoals Agrippa. Onder het motto: beter voorkomen dan genezen.

Scrum en procesoptimalisatie binnen marcom teams
Doelgericht werken is een manier om doelstellingen met beperkte mankracht te behalen.

Actiepunt:
m. Bepaal je werkwijze. Scrum of Agile. Train je mensen hierop. Edubookers.com biedt hiervoor de juiste coaches.

Inspiratie

Actiepunt:
n. Wat is er mogelijk met software & data ? Hoe gaat je organisatie ervan profiteren? Bel onze collega Nadine en die stelt een IST-SOLL situatie voor je op waar de kansen liggen.

Ontwerp: Opzet social Media arbeidsmarktcampagne
Ontwerp: Opzet social Media arbeidsmarktcampagne

Marketing is belangrijk. Dat wisten we al langer. En als marketeers zijn we hier ook al heel lang van overtuigd. Door digitalisering en het betekenisvol willen zijn als merk en organisatie, wordt de impact van marketing groter. Ben je daar als CMO bewust van en omarm deze kans.

Voor een CMO is dit een fascinerende tijd. Mega. Even doorschakelen naar de hoogste versnelling. Ready, get set, go!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.