Minimum Viable Webshop

Door

De digitale ontwikkelingen gingen in 2019 al snel, maar in 2020 zijn ze door corona in een extra versnelling gekomen. De vraag naar digitaal shoppen is nog meer toegenomen; niet alleen de bekende artikelen worden online gekocht, nee de consument gaat bij alles op zoek of het online te verkrijgen is. Ook datgene wat alleen de lokale ondernemer aanbiedt. Ondernemers zagen hier kansen. Voor hun bestaande, maar ook voor hun nieuwe onderneming. Hierbij vroegen zij zich af: Hoe kan ik het beste een functionele webshop starten die zich richt op het gebruik ervan, zonder poespas?

Een functionele webshop "zonder poespas" wordt een minimum viable product (MVP) genoemd: Een product (in dit geval een webshop) met net genoeg kenmerken om waarde toe te voegen voor klanten, als een startpunt om terugkoppeling te krijgen voor verdere productontwikkeling. Deze kenmerken verschillen van ondernemer tot ondernemer. De ene wil het accent leggen op de beleving, de andere op de functionaliteit. De vraag zoals deze hierboven is gesteld laat duidelijk zien dat functionaliteit bij deze MVP bovenaan staat. Hierbij valt o.a. te denken aan:

  • Voor de bezoeker:
    • Een eenvoudig productoverzicht met alle nodige informatie;
    • Een winkelmand waar een aantal producten in geplaatst kan worden;
    • Het invoeren van een bezorgadres en/of factuuradres en andere noodzakelijke gegevens;
    • Online betalen (bijv. met iDEAL).
  • Voor de ondernemer:
    • Het versturen van automatische e-mailberichten wanneer een bestelling is geplaatst en is betaald;
    • Een eenvoudig overzicht van de bestellingen;
    • Het kunnen afvinken van een bestelling wanneer deze afgehandeld is.
De onderste aanpak wordt als best practice gezien bij het bouwen van een MVP.
De onderste aanpak wordt als best practice gezien bij het bouwen van een MVP.

Bij een MVP kan ook de keuze worden gemaakt om het ontwerp te optimaliseren voor mobiele gebruikers, als de doelgroep vooral uit mobiele gebruikers bestaat. Of wanneer de doelgroep een vaste combinatie van browser en besturingssysteem gebruikt om hier rekening mee te houden in het ontwerp en of de realisatie ervan. Hierdoor kunnen ook deze fases tot de kern teruggebracht worden.

Als de focus op functionaliteit en beleving goed ligt en de MVP een succes is, kan de webshop verder ontwikkeld worden om het succes door te zetten. Denk hierbij aan het aanmaken van gebruikersaccounts, het automatisch versturen van facturen na een betaling en het kunnen aanmelden van een zending bij een pakketdienst.

Waar de focus voor jou en jouw klanten ligt, is van veel aspecten afhankelijk. We denken graag met je mee om tot een plan te komen en je op weg te helpen naar je volgende succes.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.